Saturday 24 November 2012

Home » , , » Alfalfa atasi masalah sembelit

Alfalfa atasi masalah sembelit

Apa itu sembelit?

Biasanya sembelit ni terjadi bila kita menghadapi kesukaran untuk membuang air besar iaitu buang air besar yang kurang daripada 3 kali seminggu yang diikuti dengan sakit sewaktu buang air besar. Kebiasaannya najis adalah kerasa dan berketul dan kering.

Masalah sembelit biasanya adalah berpunca daripada kurangnya minum air. Kurangnya minum air boleh menyebabkan najis mengeras dan menyukarkan pergerakan najis keluar daripada salur rektum (salur usus yang terakhir).

Sebab-sebab terjadinya sembelit

1. Kurang serat tetapi lebih makanan berlemak dan gula.
2. Selalu menahan diri daripada membuang air besar
3. Kurang bersenam atau pergerakan (bersukan membantu pergerakan najis keluar dengan lebih cepat daripada usus)
4. Berkaitan dengan hormon seperti mengandung dan datang haid. Bagi wanita yang mengandung, hormon progesterone yang tinggi meregangkan otot-otot usus menyebabkan sembelit disamping janin yang menekan usus.
5. Kurang makan makanan pelawas seperti sayuran dan buah-buahan. Pelawas (fiber) adalah bahagian serat pada buah buahan dan sayur sayuran yang tidak dapat dicernakan oleh badan dan ia keluar melalui najis.Serat/pelawas ini mampu menyerap air dan memastikan najis lebih lembut dan mudah untuk ditolak keluar dari usus (rektum).

Macammana nak hilangkan sembelit? Perkara yang anda perlu amalkan ialah jangan abaikan amalkan minum air dan mengambil sebanyak mungkin makanan yang mengandungi serat. Minum air sekurang-kurangnya 3 liter sehari. Mesti anda tak nak menderita dengan sakit sembelit sepanjang hidup kerana kadang-kadang sembelit ni boleh menyebabkan kita trauma nak ke toilet sebab takut dengan sakit dan kadang2 keluar bersama darah.

Di Shaklee, kami juga ada penyelesaian masalah sembelit ni dengan mengambil vitamin Alfalfa. Alfalfa boleh membantu anda yang menghadapi masalah sembelit. Jangan lepaskan peluang untuk mendapatkan tawaran harga promosi bulan November 2012 bagi Alfalfa.

alfalfa, masalah sembelit, healing crisis

Testimonial saya sendiri:

Setelah menggunakannya selama seminggu, saya telah mendapat kesannya di mana saya tidak menghadapai kesukaran untuk membuang air besar lagi. Alhamdulillah. Cuma di awal pengambilannya saya mengalami healing crisis yang normal (demam). 




Berminat?
Hubungi atau SMS saya di 012- 68888 266
Fanpage : Vitamin Sihatku
www.vitaminsihatku.blogspot.com
ID Shaklee : 907331



0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | coupon codes