Thursday 1 November 2012

Home » , , » Perbezaan Vitamin Sintetik dan Vitamin Semulajadi

Perbezaan Vitamin Sintetik dan Vitamin Semulajadi

Tak dinafikan memang ada banyak jenis vitamin dipasaran. Tetapi adakah vitamin yang kita ambil itu betul2 sesuai dengan badan kita ataupun tidak. Mesti ada yang tertanya2..."Apa beza vitamin Shaklee ni dengan vitamin yang ada di farmasi? Kan boleh beli jer di farmasi. Senang jer."....

Okaylah..untuk menjawab persoalan tu..saya ada satu soalan.....pernah tak nampak silika gel yang dibekalkan sekali bila kita beli vitamin?. Fungsi silika gel ini adalah untuk menyerap lembapan. Biasanya silika gel ni boleh didapati di dalam kotak kasut yang baru, handbag dan di kebanyakan vitamin sintetik yang ada di pasaran.

Silika Gel
Untuk pengetahuan semua, vitamin Shaklee tiada silika gel ni. Ini bermaksud, vitamin Shaklee bukannya vitamin sintetik tetapi adalah vitamin semulajadi. Ini membezakan vitamin Shaklee dengan vitamin yang ada di farmasi.

Apa pula beza antara vitamin sintetik dan vitamin semulajadi ni?

Vitamin Semulajadi

1. Dihasilkan dari ekstrak bahan-bahan semulajadi dengan mengambil intipati yang diperlukan dan menyingkirkan fiber. Contohnya pembuatan vitamin C semulajadi diperolehi dari mengambil pati asid askorbik dalam buah limau dan menyingkirkan serat-seratnya.

2. Tidak mendatangkan kesan sampingan dan memberi kesan yan baik.

3. Harga yang lebih mahal kerana penghasilannya dari bahan-bahan semulajadi memerlukan kos bahan yang lebih tinggi.


Vitamin Sintetik

1. Dihasilkan dari manipulasi bahan kimia yang mempunyai ciri-ciri seakan-akan bahan yang terdapat dalam vitamin.

2. Walaupun formulanya sama, ia tetap tidak sama dengan vitamin natural apa lagi degan makanan asli. Ini kerana penghasilannya bukan dari sumber makanan.

3. Lebih murah dan adakalanya boleh didapati dengan percuma.


Kenapa pula sebagai pengguna kita perlu elakkan vitamin sintetik? Ini adalah kerana ianya tidak digunakan sepenuhnya oleh tubuh iaitu struktur sistem enzim kita adalah untuk semulajadi bukannya makmal. Vitamin semulajadi juga adalah lebih aktif dari segi biologi berbanding sintetik.

Perkara paling mudah untuk anda kenalpasti vitamin sintetik dan semulajadi ialah dengan adanya silika gel di dalamnya. Sudah pastilah vitamin Shaklee adalah vitamin semula jadi sebab tiada silika gel!

Jadi apa lagi?.....Sudah tentu vitamin Shaklee adalah pilihan terbaik anda...


Berminat?

Hubungi atau SMS saya di 012- 68888 266
Fanpage : Vitamin Sihatku
www.vitaminsihatku.blogspot.com
ID Shaklee : 907331

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | coupon codes