Sunday 11 November 2012

Home » » Apa itu Antioksidan?

Apa itu Antioksidan?


Antioksidan adalah penawar semulajadi kepada ancaman radikal bebas. Antikoksidan adalah bahan yang boleh mengawal dan menyingkirkan radikal bebas yang akan menguatkan kerahanan sel anda. Ianya juga membantu merangsang pembaikan sel dengan pantas dan juga dapat membaiki DNA yang dirosakkan oleh radikal bebas.

Antioksidan juga terbukti dapat memperlahankan proses penuaan di samping membuatkan kita sentiasa kelihatan muda remaja. Dengan erti kata lain, antioksidan berkesan sebagai penghapus radikal bebas sehingga mereka sering dapat mengatasi sesuatu masalah sebelum apa-apa kerosakan molekul berlaku.

Antioksidan juga memainkan peranan penting dalam membina dan mengekalkan kekebalan badan. Ianya menggalakkan gerak balas dalaman yang meningkatkan kebolehan badan untuk menangkis organisma pembawa penyakit yang menyerang badan seperti bakteria dan virus serta organisma lain yang menyumbang kepada proses penuaan.

Sumber makanan yang mengandungi antioksidan ialah betik, ubi keledek, tembikai, sayur-sayuran hijau, strawberi, brokoli, kubis, bayam, apple, kismis, bawang putih, bawang merah, lada hitam jambu batu dan lain-lain.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | coupon codes